I början av 2016, efter ca. halvt ett årtionde av vad som kan anses som ’hård konkurrens’, beslöt jag mig för att bryta mig fri och starta mitt eget företag, i den samma linje av arbete – företagsoutsourcing. Det som drev mig till detta var de långa arbetstimmar och att bryta ryggen pga. styrelsens begäran och samtidigt tro på att jag kan göra bättra och behandla mina anställda, eller partners, bättra än jag har blivit behandlat. Ett år senare, på trots av många hinder, blomstrar mitt företag och har växt mycket mer än jag hade förväntat eller även drömt var möjligt i spannet av bara ett år.
Innan jag sa upp på mitt jobb, skrev jag ner allt de gjorde som jag tänkte kunna göras bättre. Listan var lång, minst sagt. Det fick mig att undra och tveka huruvida jag faktiskt kunna göra det bättre, men jag insåg att jag aldrig ville veta det om jag inte försökte, och om det finns en sak som jag inte kan leva med, då är det ånger. Dagen därpå lämnade jag in mitt uppsägnings brev och två veckor senare blev jag uppsagd. Jag visste att jag skulle träffa marken springade, allt eftersom jag tänkte och fördröjde, desto svårare skulle det bli.
Inom en månad hade jag rekryterad ett team av fem unga och hungriga skribenter och företagsutvecklare. Att säga jag hade tur ville vara en underdrift. Hur många nyetablerade företag kan säga efter 2 år att de har det samma kärn-team och ha tredubblat i storlek?
Spola fram till 2018 och vi har redan fått vårt andra kontor, pga. vår snabba växt. Vad jag har lärt än so länge, är att bokstavligen talat överträffa alla aspekter av din konkurrenter som är möjligt. Ja, jag hade en fördel genom att ha jobbat i företaget som snabbt blev min konkurrent, men jag klarade mig med vad jag hade. Jag kunde dissekera vad jag kände att de kunde göra bättre och hittade sätt att implementera dem i mitt eget företag.
Exempelvis, min förra arbetsgivare förlitade sig alltför mycket på sin assistent på ett sätt som jag och många andra ansåg för vara utnyttjande. Hon var inte bara ansvarig för att organisera hans möten och hans dagsschema, men hon skulle till och med organisera hans barns födelsedagsfester! Jag kunde knappt tro mina ögon, till och med idag.
När jag startade mitt företag, beslöt jag mig för att implementera systemer som kunde underlätta sådan arbetsbörda. Vårt nuvarande kontor har 4 rumsbokning, vilket har mer än berättigad implementationen av ett konferensrumsdisplay. Vi är fortfarande inte så stora att jag har behov för en assistent, men när vi får det behovet, då behöver de inte att schemalägga möten för mig eller att organisera mitt barns födelsedag!
Teamet kan nu boka och organisera möten från datorerna eller smartphones med otroligt lätt. Inte längre ska vi slösa tid på att försöka att titta på allas scheman för att hitta en perfekt tid för att hålla möte, inte heller vill rummen någonsin bli dubbelbokade, vilket stör arbetsflödet.
Jag tror på att ha tillit i anställda vill ge utdelning i form av deras lojalitet och arbetsetikett. Det är därför, att på trots av att vi har ett kontor, att jag inte kräver att alla faktiskt ska jobba där. Vissa föredrar att jobba mestadels hemmifrån; andra känner att arbetsmiljön är bättre för deras produktivitet. Oavsett vad de väljer, är jag öppen för allt som tillåter oss att jobba så effektivt som möjligt.
Att starta ett företag var definitivt inte lätt. Vissa, såsom mig själv gör det för ”friheten” , andra gör det av nöd. Alla vill ha olika erfarenheter; vissa vill ta det till sig till fullo, medans andra vill inse att det inte är någonting för dem, men oavsett hur det visar sig att vara, kan det vara ett av de mest livsändrande beslut och är alltid en enorm inlärningskurva.